Per què a Alemanya poden baixar els imposts i a Espanya no

Foto: elpais.com
Hui podem llegir a tota la premsa i escoltar a la resta de mitjans que el nou govern de coalició d’Angela Merkel a Alemanya, entre d’altres mesures contra la crisi econòmica (no, no és un tema només espanyol), reduiran els imposts en 24.000 milions d’euros a les famílies i empreses alemanes. De seguida, com no, les veus neoliberals han eixit en defensa de la mesura i han demanat la seua ràpida aplicació a l’estat espanyol.
Doncs bé, m’aneu a permetre que faça dos comentaris al respecte.
En primer lloc, Alemanya es pot permetre reduir els imposts i continuar fent polítiques socials, que impliquen despesa. I s’ho pot permetre per una senzilla raó: Alemanya pot endeutar-se per fer despesa social o allò que li vinga en gana. Pot fer-ho per què és Alemanya. Igual que poden fer-ho França o els Estats Units d’Amèrica. És a dir, poden fer-ho perquè qualsevol entitat financera els continuarà concedint crèdit perquè les seues economies són fiables i contrastades.
De fet, com podeu comprovar a aquesta infografia de The Economist el deute per càpita d’Alemanya és de 29.225 dòlars, el de França de 32.275 dòlars, el dels EUA de 22.507, el del Regne Unit de 23.000 mentres que el d’Espanya és de només 17.270. En percentatge del PIB, Alemanya deu el 75,8% del seu PIB anual, França el 75%, Regne Unit el 65,4%, mentres que Espanya deu el 55% ( i els EUA el 49,4%). És a dir, el nivell d’endeutament públic espanyol és molt més baix que no el dels altres països esmentats. En canvi, a Espanya no se li permet endeutar-se més del que ho està (o, si ho féra, l’interès seria molt més alt que el que se li aplicaria a Alemanya, per exemple).
És a dir, gràcies a les “fiabilitat” de les seues economies, alguns països poden finançar la seua despesa social a base de deute/crèdit. En canvi, com que l’estructura productiva (model econòmic) espanyol no és tan fiable, no se li permet endeutar-se tant com eixos estats. És a dir, aquesta és una raó més per exigir un canvi radical de model productiu al nostre país: no caldria tirar d’imposts per mantindre la nostra protecció social.
En segon lloc, la crisi a Espanya està causant un efecte molt rellevant: s’ha incrementat considerablement la taxa d’estalvi de les famílies. Això què vol dir? Doncs que, de cada euro que tenim disponible, en gastem menys i n’estalviem més. Açò té una implicació molt directa: si a Espanya es baixaren els imposts, la renda que alliberarien no entraria al circuit productiu, sinó que romandria als nostres comptes corrents, sense generar cap tipus d’economia productiva. En canvi, podem estar segurs que cada euro que li donem a l’estat, aquest se’l gastarà en ajudar a aquelles persones que més ho necessiten en aquests moments. És a dir, com que les famílies no fem córrer els diners, que és allò que caldria, millor que siga el tan denostat Estat qui ho faça.
Conclusions:
1) Alemanya pot reduir imposts perquè pot finançar la seua política social endeutant-se, Espanya no i ho ha de fer via imposts.
2) A Espanya, si baixem els imposts, l’economia es frena encara més perquè les families estalviem els diners deixant-los quiets als bancs (aquells que poden, clar).


doctorchema on octubre 26th, 2009
d’acord, però crec els plans e (voreres i demés) no ajuden a canviar de model… personalment, crec que han donat una sensació d’improvisació.
la veritat és que veig l’economia molt negra, que no s’està purgant els mals que l’han creada. només cal vore els diaris hui (què passa amb bancs i caixes?, per exemple)
la crisi és també de valors (tots volem ser rics, i normalment no hem fet res per ser-ho), mentre que l’esforç per aconseguir les coses o l’educació va per terra i no es fa res de veritat (maquillatges i demés per eixir en la foto si).
en fi… no m’enrotlle més, que al cap i a la fi, no sòc ningú.
xao!
Miquel on octubre 26th, 2009
No puc estar més d’acord amb tu, Chema. De fet no he defensat les mesures econòmiques que s’han pres fins els moment a Espanya. Aquest post només vol posar de manifest l’errada política de demanar (i creure) que una baixada d’imposts a Espanya reactivaria l’economia.
Moltes gràcies pel teu comentari!
PD: i com que no ets ningú?!
doctorchema on octubre 27th, 2009
es que em fa vergonya escriure!! de tota manera, el que està també de vergonya és espanya. llegir els diaris i no posar-se roig… em dóna la sensació que quan la major part de la gent se senta sense capacitat econòmica folgada o hi haja una fallida de l’estat, les guillotines eixiran al carrer…
baixada d’impostos, potser siga desgavellat, però una pujada? és realment necesària? el deute el tens ara quan als pressupostos generals de l’estat fas unes previsions de recaptació (en plena crisi) s’augment considerable (no m’en recorde bé, però segons el país era entre el 10 o 20%) i irreal.
un parell d’idees per a futurs post:
-ajudes al les fàbriques i compra de cotxes
-l’estavi:ogre de l’economia o salvador dels bancs?
salut
Nicolás on octubre 27th, 2009
Es agradable comprovar que hi ha més persones que pensen com u mateix. M’he quedat de meravella després de llegir el teu post.
Miquel on octubre 28th, 2009
@doctorchema: molt d’acord amb les teues anàlisis. I prenc nota de les propostes. Les hauré de preparar bé, perquè no són senzilles!
@Nicolás: moltes gràcies! Jo també sóc seguidor del teu blog mitjançant el seu feed.